Warunki bytowe
W naszym Domu zamieszkuje 56 osób na trzech kondygnacjach , w pokojach jedno i dwu osobowych oraz jednym pokoju czteroosobowym. Wszystkie pomieszczenia w miarę możliwości są przystosowywane do potrzeb osób niepełnosprawnych, aby przyjemnie czuli się w swoich „czterech kątach”.
Wyżywienie
Mieszkańcy spożywają posiłki na dwóch stołówkach lub w swoich pokojach. Podawane są trzy podstawowe posiłki dziennie: śniadanie, obiad i kolacja oraz podwieczorek. W ciągu dnia Mieszkańcy maja dostęp do drobnych przekąsek i napoi. Jadłospis uwzględnia diety mieszkańców.
Usługi wspomagające sprawność mieszkańca oraz usamodzielnianie
Na terenie Domu prowadzona są działania usprawniające, mające na celu przede wszystkim usamodzielnienie mieszkańca oraz edukację i doskonalenie wykonywania czynności dnia codziennego, przy ścisłej współpracy z personelem działu opiekuńczo-terapeutycznego.. Główny nacisk kładzie się również na samorealizację i wzmacnianie samodzielności mieszkańca, a także na rozwijanie więzi społecznych i przeciwdziałanie samotności.
Prowadzona jest gimnastyka usprawniająca - grupowa i indywidualna na sali oraz indywidualna przy łóżku mieszkańca.
Pracownicy działu opiekuńczo-terapeutycznego i rehabilitacji dbają o to by każdy Mieszkaniec maił możliwość korzystania ze sprzętu pomocniczego. Personel służy pomocą przy doborze, jak również zakupie sprzętu ortopedycznego.
Organizacja opieki
Opiekę medyczną sprawuje lekarz rodzinny POZ w Kowarach oraz lekarz psychiatra.
Opieka pielęgniarska sprawowana jest w ramach opieki długoterminowej określonej w umowie z NFZ. Usługi wspomagające świadczone są przez opiekunów medycznych..
Opieka socjalna sprawowana przez pracownika socjalnego od momentu uzyskania decyzji kierującej do DPS. Polegająca na pomocy przy przyjęciu mieszkańca do domu oraz współpracy z innymi pracownikami w celu stworzenia i realizacji indywidualnego planu wsparcia, utrzymywaniu i rozwijaniu kontaktów z rodziną i społecznością lokalną, pomocy w załatwianiu spraw osobistych i współpracy z instytucjami.
Działalność kulturalno – oświatowa:
Pensjonariuszom proponowane są różnorodne, formy spędzania czasu wolnego, dostosowane do wszelkiej sprawności fizycznej i umysłowej. Należą do nich m.in.:
- spotkania towarzyskie
- gry i zabawy stolikowe
- projekcje filmów
- ścisła współpraca ze środowiskiem,
- odwiedziny dzieci i młodzieży szkół i przedszkoli oraz stowarzyszeń,
- spotkania z seniorami miasta , klubami seniora
- spotkania między Domami Pomocy Społecznej
- organizowanie imprez okolicznościowych (np. majówka)
- organizacja świąt
Mieszkańcy Domu maja możliwość korzystania z posługi duszpasterskiej.
Skierowanie do DPS
- Podstawa prawna
1. Art. 17 ust. 1 pkt 16, art. 19 pkt 10, art. 54 ust. 1 i 2, art. 55, art. 56, art. 59 ust. 1-3, art. 60, art. 62, art. 101, art. 106 ust. 1 i 4, art. 110 ust 1 i 7, art. 112 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 z późn. zm.).
2. Art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2017 r. poz. 882).
3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 roku w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 964 z późn. zm.) - Warunki
1. Osoba wymagająca całodobowej opieki z powodu niepełnosprawności intelektualnej, choroby lub wieku nie mogąca samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu.
2. Brak możliwości zapewnienia niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych. - Dokumenty wymagane od wnioskodawcy
1. Pisemny wniosek o pomoc w formie umieszczenia w domu pomocy społecznej wraz z oświadczeniami o wysokości dochodu osoby ubiegającej się, małżonka, zstępnych (dzieci, wnuki) przed wstępnymi (rodzice, dziadkowie) zobowiązanych do ponoszenia odpłatności za pobyt członka rodziny w domu pomocy społecznej, oświadczenie o wysokości dochodu osoby małoletniej, w przypadku gdy opłatę będzie ponosić przedstawiciel ustawowy.
2. Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy i przedstawiciela ustawowego – do wglądu.
3. Kopia decyzji organu emerytalno-rentowego ustalającego wysokość emerytury lub renty (oryginał do wglądu).
4. Kopia dowodu otrzymania renty, emerytury z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku.
5. Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia: lekarza pierwszego kontaktu, pielęgniarki środowiskowej.
6. Inne niezbędne dokumenty wskazane przez pracownika socjalnego potwierdzające uzasadnienie wniosku.
7. Postanowienie Sądu zezwalające opiekunowi prawnemu na umieszczenie osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie w domu pomocy społecznej. - Dokumenty uzyskane w toku postępowania
1. Kwestionariusz rodzinnego wywiadu środowiskowego.
2. Pisemna zgoda osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego na umieszczenie w domu pomocy społecznej.
3. W przypadku braku zgody osoby postanowienie sądu o umieszczeniu „bez zgody”.
4. Oświadczenie o stanie majątkowym.
5. Oświadczenie o uzyskaniu (lub braku) jednorazowego dochodu w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
6. Oświadczenie o wyrażeniu zgody na ponoszenie odpłatności - Sposób załatwienia
1. Decyzja administracyjna o skierowaniu i odpłatności, bądź odmowie skierowania.
2. Decyzje o umieszczeniu wydaje organ gminy prowadzącej dom.
3. W razie niemożności umieszczenia w domu pomocy społecznej z powodu braku wolnych miejsc, powiadamia się osobę o wpisaniu na listę osób oczekujących oraz o przewidywanym terminie oczekiwania na umieszczenie w domu pomocy społecznej. - Termin załatwienia sprawy
1. Do 30 dni od daty złożenia wniosku, a sprawy szczególnie skomplikowane nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. - Odpłatność
1. Mieszkaniec domu - 70% dochodu, nie więcej niż pełny koszt utrzymania ustalony dla właściwego domu pomocy społecznej.
2. Pozostałą część pokrywa:
• rodzina jeżeli osiąga dochód wyższy niż 300% kryterium dochodowego lub dobrowolnie deklaruje opłatę,
• gmina kierująca,
• lub inne osoby. - Procedura odwoławcza
1. Odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Jeleniej Górze w terminie 14 dni od doręczenia. - Dodatkowych informacji udzielają:
1. Ośrodek Pomocy Społecznej właściwy dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
2. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Jeleniej Górze ul. Podchorążych 15 58-500 Jelenia Góra telefon: 75/ 64 73 277 (w godzinach od 7.30 do 15.30) - Miesięczny koszt utrzymania mieszkańca:
Zarządzeniem Starosty Jeleniogórskiego został ustalony nowy miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w DPS w Kowarachod 01.02.2020 r. wynosi 3.838,23zł.